کد مطلب:30661
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
آيا اصول عالم غيب را مي شود با فورمول توجيه كردو در چارجوب علوم تجربي آورد؟
غيب و شهود دو نقطةمقابل يكديگرند. عالَم شهود، عالَم محسوسات است و جهان غيب ماوراي حسّ است، زيرا غيب در اصل به معناي چيزي است كه پوشيده و پنهاني است و چون عالم ماوراي محسوسات از حسّ ما پوشيده است، به آن غيب گفته مي شود.
قرآن كرمي ايمان به غيب را از ويژگي هاي مؤمنان پرهيزكار دانسته (يؤمنون بالغيب) و پيروان اديان آسماني در برابر منكران خدا و وحي و قيامت و ايمان به غيب دارند. ماديين اصرار دراند كه هر چه را قابل درك و ديد انسان نباشد نپذيرند. از اين رو مسائلي از قبيل وحي، عالَم ديگر، خدا، ملائكه، جنّ و مقدّرات را قبول ندارند و مي گويند اين گونه امور را چون نمي توان ديد يا نمي توان در آزمايشگاه مورد بررسي قرار داد، پس وجود ندارد. او جهان را محدود به همين جهان ماده مي داند ولي نمي توان انكار كرد كه اموري غيبي و غير مادي در اين جهان تأثير گذار هستند، حتي در سرشت و فطرت انسان نيز توجه به خدا و توجه به عالم ماوراي اين جهان مادي نهفته است.
همان طور يكه در تفسير غيب بيان شد خود به خود روشن مي شود كه عالم غيب و امور غيبي در چار چوبة علوم تجربي و فورمول هاي علوم ماد ينمي گنجد امّا اين بدان معنا نيست كه عالم غيب داراي قانون و فورمول مختص به خود نباشد. برخي از آن ها به نام سنّت هاي الهي معروف است، مثلاً در روايات وارد شده است: كسي كه صدقه بدهد، از مردن بد در امان مي ماند يا عمر را طولاني مي كند، يا صلة رحم عمر را طولاني مي كند يا انجام برخي از گناهان مانند زنا و كثرت آن درجامعه باعث ويراني و آثار مخرّب اجتماعي مي شود، يا اگر كسي پدرش را بكشد عمرش كوتاه مي شود. اين سنّت ها مربوط به عالم غيب و ماوراي فورمول هاي تجربي نيست، بلكه فورمول هايي مربوط به عالم غيب است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.